Kara za niezgodność tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego z uchwałą krajobrazową
Case studiesKary za niezgodność z uchwałą w sprawie Zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, zwaną potocznie uchwałą krajobrazową (dalej: uchwała krajobrazowa) wymierzane są na podstawie art. 37d ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Kary te są sztywno określone na bardzo wysokim poziomie i wymierzane są za reklamy, które powstały po wejściu w życie uchwały krajobrazowej a są z nią niezgodne lub nie zostały dostosowane do stanu zgodnego z uchwałą krajobrazową przed upływem okresu dostosowawczego, który nie może być krótszy niż 12 miesięcy od wejścia w życie uchwały.
Kary wymierzane są na podstawie uchwał krajobrazowych uchwalanych przez rady gmin, a uchwalenie ich nie jest obowiązkowe. Stąd też na tę chwilę uchwały krajobrazowe nie obowiązują we wszystkich gminach, wręcz można powiedzieć, że w stosunkowo niewielu. Nie obowiązują też w wielu dużych miastach takich jak Warszawa, Wrocław czy Szczecin. Co więcej, wielu przedsiębiorców dowiaduje się o obowiązywaniu uchwały krajobrazowej w swojej miejscowości w chwili otrzymania z urzędu gminy pisma wzywającego do dostosowania reklamy do stanu zgodnego z uchwałą krajobrazową. Uchwalenie uchwał krajobrazowych następuje najczęściej bez większego rozgłosu i ich losy śledzą głównie firmy outdoorowe.
Dotychczas w praktyce i orzecznictwie w sprawach prowadzonych przez Kancelarię ukształtowały się pewne założenia i rozwiązania, o których warto pamiętać:
- kara jest wymierzana od dnia doręczenia podmiotowi odpowiedzialnemu za umieszczenie reklamy niezgodnej z uchwałą (czyli najczęściej właścicielowi reklamy) zawiadomienia o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wymierzenia kary, a nie od wszczęcia postępowania przez organ administracji,
- kara wymierzana jest również za konstrukcję reklamy niezgodnej z uchwałą, nawet jeśli nie ma na niej zawieszonego lub przymocowanego materiału reklamowego,
- kara wymierzana jest także za pozostawiony fundament reklamy niezgodnej z uchwałą – przyjmując fikcję, że reklama nadal istnieje, kara wymierzana jest wówczas według powierzchni reklamowej nieistniejącej już reklamy,
- kara wymierzana jest za konstrukcję niezgodnej z uchwałą reklamy na ścianie budynku, czyli pozostawione kotwy i elementy stalowe przymocowane na stałe do ściany budynku, nawet gdy na nich nie jest umieszczony materiał reklamy – wówczas kara wymierzana jest według powierzchni ściany budynku odpowiadającej wielkością materiału reklamowego dotychczas tam zlokalizowanego,
- kara wymierzana jest za reklamy niezgodne z uchwałą emitowane laserowo np. na ścianie budynku,
- kara nie może być wymierzana za reklamy niezgodne z uchwałą istniejące w dniu wejścia w życie uchwały krajobrazowej, w których Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził nieważność uchwały krajobrazowej w części dotyczącej okresów dostosowawczych (np. Poznań lub Gdynia),
- kara nie może być wymierzana za reklamy niezgodne z uchwałą istniejące w dniu wejścia w życie uchwały krajobrazowej a wybudowane za zgodą budowlaną, w których Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził nieważność uchwały krajobrazowej w części dotyczącej okresów dostosowawczych co do tablic reklamowych i urządzeń reklamowych wybudowanych za zgodą budowlaną (np. Gdańsk),
- kara nie może być wymierzana za reklamy niezgodne z uchwałą istniejące w dniu wejścia w życie uchwały krajobrazowej a wybudowane za zgodą budowlaną, w których Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził nieważność uchwały krajobrazowej w części dotyczącej okresów dostosowawczych co do tablic reklamowych i urządzeń reklamowych wybudowanych za zgodą budowlaną stanowiących własność podmiotu składającego skargę w konkretnej sprawie (np. Płock, Kielce czy Ostróda).
Instytucja uchwał krajobrazowych jest stosunkowa młoda, zatem orzecznictwo w jej sprawach dopiero się kształtuje. Prawnicy Kancelarii prowadząc w imieniu klientów sprawy kar za niezgodność tablic reklamowych i urządzeń reklamowych z uchwałami krajobrazowymi w całej Polsce przyczyniają się do kształtowania linii orzeczniczej – mając w tych sprawach bardzo szerokie doświadczenie.